Umundurowanie

Mundur

Na umundurowanie harcerza 1 SDH „Grań” składa się:

  • Bluza mundurowa, z naszywką ZHR;
  • Spodnie w tym samym kolorze co bluza;
  • Pasek ZHR;
  • Getry – Szare;
  • Wywijki – Granatowe;
  • Buty za kostkę (pionierki);
  • Rogatywka z przypiętą lilijką;
  • Pagony z numerem 1*
  • Szara Chusta z suwakiem*
  • Krzyż Harcerski*

*Na te elementy trzeba zasłużyć

Mundur do nabycia w sklepie:

Oznaczenia Stopni Harcerskich

Młodzik

Wywiadowca

Ćwik

Harcerz Orli

Harcerz Rzeczypospolitej

Oznaczenia Stopni Instruktorskich

Przewodnik

pwd.

Podharcmistrz

phm.

Harcmistrz

hm.

Oznaczenia Sprawności

Zdobyte sprawności wyszywamy na prawym rękawie, w odstępie ok. 3 cm od plakietki kategoryzacyjnej, w 3 rzędach po 3 sprawności. 

Nad pierwszym rzędem zostawiamy miejsce na jeszcze jeden rząd przeznaczony na sprawności MistrzowskieSamarytańskie i Okolicznościowe.

Sprawności **  wyszywamy na czerwono na szarych kółkach otrzymanych od drużynowego.

Sprawności *** i M wyszywamy na żółto na szarych kółkach otrzymanych od drużynowego.

Oznaczenia Funkcji

Funkcje w ZHR oznaczamy za pomocą sznurów funkcyjnych. Wyróżnia się 3 sposoby noszenia sznura:

Spod ramienia

Z ramienia

Z kołnierza

Zastępowy – brązowy

Przyboczny – zielony

Drużynowy – granatowy

Zuchmistrz – błękitny

Hufcowy – srebrny

Komendant Chorągwii – złoty

Naczelnik Harcerzy – skórzany

Przewodniczący ZHR – biały

Kapelan – fioletowy

Oznaczenia Funkcji w drużynie

Funkcje w drużynie oznacza się poprzez naszycie na lewym brzegu lewego pagonu cienkiego paska w danym kolorze; najbliżej dolnej krawędzi funkcje w drużynie, następnie obowiązkowe zastępu i na końcu dodatkowe zastępu. Paski powinny być blisko siebie, ale nie na tyle, żeby kolory się mieszały.

Funkcje obowiązkowe zastępu:

Kwatermistrz - czerwony

Funkcyjny, który odpowiada za sprzęt i finanse w zastępie. Jego rolą jest konserwacja i przygotowywanie sprzętu na biwaki i rajdy oraz nauka użytkowania narzędzi przez młodszych harcerzy.

Topograf - czarny

Odpowiada za nawigację zastępu podczas akcji drużyny. Zawsze ma przy sobie kompas i mapę wyznaczonego terenu.

Sanitariusz - biały

Funkcyjny w zastępie, który zawsze ma przy sobie apteczkę.
Najważniejszym jego zadaniem jet zgłaszanie każdego wypadku zastępowemu lub drużynowemu i w następnej kolejności udzielenie pierwszej pomocy.

Łącznik - zielony

Zawsze ma przy sobie notatnik i długopis do szybkiego odbierania meldunków, jest biegły w szyfrach. Kiedy trzeba, potrafi w jak najkrótszym czasie dostać się do innego łącznika.

Funkcje dodatkowe zastępu:

Fotograf - fioletowy

Odpowiada za dokumentację fotograficzną na akcjach drużyny. Zawsze ma przy sobie aparat.

Webmaster - pomarańczowy

Zajmuje się prowadzeniem strony/fanpage’a zastępu/drużyny. Zna proste sposoby tworzenia stron internetowych.

Grajek - błękitny

Intonuje pieśni w marszu, składa propozycje piosenek na ogniskach, posiada śpiewnik, umie grać na instrumencie.

Funkcje w drużynie:

Rada Drużyny - granatowy

Przedstawiciel zastępu na Radzie Drużyny.

Członek ZZ-tu - brązowy

Podzastępowi, zastępowi, przyboczni i drużynowy, którzy wchodzą w skład zastępu zastępowych „T-IV”

Kapituła Stopni i Sprawności - żółty

Posiada stopień przynajmniej młodzika, bierze udział w spotkaniach kapituły, pomaga układać próby na stopnie i sprawności.